Preventie en lifestyle

Om uw risico op hart- en vaatziekten te beperken is het belangrijk om gezond te leven. Dat kan betekenen dat u bepaalde leefgewoontes moet veranderen.

• Als u rookt, is het heel belangrijk dat u hiermee stopt.
  • Heeft u een te hoge bloeddruk, dan is het verstandig om niet meer dan een tot twee glazen alcohol per dag te drinken, veel te bewegen en geen zout aan het eten toe te voegen. Vaak zijn er ook medicijnen nodig om de bloeddruk te verlagen.
  • Heeft u suikerziekte, dan kunnen naast een dieet medicijnen helpen het suikergehalte in uw bloed te reguleren.
  • Heeft u een te hoog cholesterolgehalte, dan is het belangrijk dat u gezond eet en bij voorkeur kiest voor voedingsmiddelen met onverzadigde vetten. Er zitten onder andere veel onverzadigde vetten in olie, vis en noten.
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging. Onder voldoende lichaamsbeweging wordt verstaan minimaal 5 dagen per week 30 minuten per dag matig intensief bewegen. Dit helpt een hoge bloeddruk en verhoogd cholesterol te verlagen en het overgewicht te reduceren.
  • Als u te zwaar bent, probeer dan af te vallen. Afvallen is niet alleen goed voor uw hart, maar veelal ook voor uw bloeddruk en cholesterol.
  • Eet gevarieerd, pas op met verzadigd vet, eet voldoende groente en fruit en wees zuinig met zout. Het Voedingscentrum geeft als advies: elke dag twee ons groente en twee keer fruit.

Door deze adviezen op te volgen, vermindert u uw kans op het ontstaan of de progressie van hart- en vaatziekten.