MRI van het hart

Met een MRI-scan zijn bijvoorbeeld de hartspier, de kleppen of de grote slagaderen goed in beeld te brengen. Daarmee krijgt de cardioloog informatie over eventuele aandoeningen en kan een eventuele behandeling geadviseerd worden.

Het onderzoek

De MRI-scan werkt met sterke elektromagnetische straling. Deze straling is niet gevaarlijk. Er wordt geen röntgenstraling gebruikt.

Tijdens het onderzoek ligt u stil op een soort bank die in de smalle tunnel geschoven wordt. Het deel van het lichaam dat gescand wordt ligt in het midden van de tunnel.

Tijdens het onderzoek wordt over het algemeen contrastmiddel toegediend via een infuus. Ook kan het nodig zijn om medicijnen toe te dienen via een infuus om de doorbloeding van de hartspier tijdens stress te kunnen bepalen. Dat wordt een kunstmatige stress test genoemd.

Met deze methode zijn bloedvaten beter in beeld te brengen, bijvoorbeeld de aorta en de kransslagaders. Hierdoor kan de arts vernauwingen of verstoppingen in bloedvaten opsporen.

Een MRI is pijnloos, maar sommige mensen vinden het wel onprettig om in de buis te moeten liggen. Tijdens het onderzoek in de buis hoort u harde kloppende of ratelende geluiden.

Belangrijk

Bij dit onderzoek zijn metalen voorwerpen zoals brillen, sieraden, piercings, beugels en metalen gebitsprotheses niet toegestaan.

Voorzorgsmaatregelen

Voordat u het onderzoek kunt ondergaan dient uw nierfunctie bekend te zijn. Die kan onderzocht worden via analyse van het bloed. Indien uw nierfunctie verminderd is zullen voorzorgsmaatregelen worden genomen.

Mogelijke risico's

De MRI-scan werkt in tegenstelling tot een CT-scan niet met röngenstraling maar met  elektromagnetische straling. Deze straling is ongevaarlijk.

Tijdens het onderzoek kunnen in uitzonderlijke gevallen de volgende complicaties optreden:

• allergie voor het contrastmiddel.

• verkeerde positie van het infuus (niet in het bloedvat maar onder de huid). Doordat het contrastmiddel niet in de bloedbaan is gekomen, moet de scan opnieuw worden gemaakt. Dit kan leiden tot een (tijdelijk) pijnlijk gevoel onder de huid.

• indien medicijnen zijn toegediend om de doorbloeding van de hartspier tijdens stress te kunnen bepalen, kunnen hartkloppingen en pijn op de borst optreden. Dit is van korte duur en gaat vanzelf weer over.

Locatie van het onderzoek

Dit onderzoek vindt plaats in een ziekenhuis.

Duur van het onderzoek

Het onderzoek duurt ongeveer 1 uur.