Onze Covid-19 maatregelen

Stress

Stress is heel normaal bij een onverwachte of spannende gebeurtenis. Het helpt dan om scherp te blijven en alert te reageren. Aanhoudende stress kan echter leiden tot een hoge bloeddruk en hoog cholesterol en daarmee tot hart- en vaatziekten.

Wat gebeurt er bij stress

Bij stress worden in het lichaam de stresshormonen adrenaline en cortisol aangemaakt. Hierdoor komt extra energie beschikbaar, voor de hersenen en spieren zodat je extra alert bent, snel kan reageren en de concentratie vast kan houden. Dat is handig, bijvoorbeeld om scherp te zijn bij een sollicitatiegesprek of net op tijd weg te springen voor een naderende auto.

Als de oorzaak van de stress voorbij is stopt de afgifte van stresshormonen en treedt er ontspanning op.

Langdurige stress

Als stress te lang aanhoudt kan dat nadelige effecten hebben. Aanhoudende stress leidt bijvoorbeeld tot een hoge bloeddruk en hoog cholesterol waardoor het beschadiging van de vaten kan optreden.

Ook kan stress leiden tot een ongezonder leven, bijvoorbeeld roken, alcoholgebruik of ongezond eten. Door een ongezonde leefwijze neemt het risico op hart- en vaatziekten toe.

Prof. Erik Scherder legt bovenstaande duidelijk uit in een videopresentatie.

Deze ingesloten video kan niet worden getoond vanwege uw cookie-instellingen. Pas uw instellingen aan op de cookiepagina, of bekijk de video op YouTube.

Klachten bij stress

Sommige mensen ervaren directe klachten door stress. Vaak voorkomende klachten:

  • hoofd-, nek- en/of spierpijn
  • sterk verminderde energie
  • erg veel of weinig eten
  • slapeloosheid
  • irritatie agressie
  • pijn op de borst
  • hartritmestoornissen

Mogelijke oorzaken

Van een aantal omstandigheden weten we dat ze een verhoogde kans op stress geven. Een aantal voorbeelden:

  • een traumatische gebeurtenis (zoals een ongeluk, beroving, mishandeling of huiselijk geweld)
  • lijden aan een chronische aandoening
  • mensen in de omgeving die veel zorg nodig hebben
  • structurele onzekerheid over werk of inkomen
  • een rouwproces bij het overlijden van een dierbare

Mensen die teveel stress ervaren en dat willen verminderen, doen er goed aan in kaart te brengen wat de oorzaken van de stress precies zijn om zodoende de oorzaak aan te kunnen pakken.

Omgaan met stress

Bij klachten door stress is het zinvol om te achterhalen welke activiteiten, personen en omstandigheden leiden tot stress.

Bij het structureren van gedachten en gevoelens kan het behulpzaam zijn deze te uiten, bijvoorbeeld door te praten met een vertrouwenspersoon of op te schrijven. Er zijn online cursussen en uw kunt ook met uw huisarts overleggen.

Tijdens stressvolle periodes is het belangrijk gezond te eten, voldoende te bewegen, voldoende te slapen en vooral ook te ontspannen.

Ook thuisarts.nl geeft veel informatie over dit onderwerp.

De 7 tips van de Hartstichting

  • bedenk wat energie geeft en maak daar tijd voor
  • ruim op: in uw huis, op werk en daarmee in uw hoofd
  • houd tijd vrij voor onverwachte gebeurtenissen
  • doe één ding tegelijk en neem daar de tijd voor
  • kies voor een gezonde leefstijl
  • houd een vast dag- en nachtritme aan 
  • verlaag uw leefritme en plan niet te veel activiteiten op een dag