Onze Covid-19 maatregelen

Roken

Roken is ongezond; het heeft veel nadelen. Het verhoogt het risico op hart- en vaatziekten en hoe meer en hoe langer je rookt, hoe hoger dat risico is. Ook mensen die zelf niet roken maar rook van anderen inademen hebben een hoger risico.

Toch roken veel mensen. Vaak begint men om het uit te proberen of om met anderen mee te doen. Maar waarom is het nu zo moeilijk om te stoppen? 

De nicotine in tabak zorgt ervoor dat roken erg verslavend is. Het leidt tot een kort prettig gevoel waar het lichaam aan gaat wennen. Anderhalf uur na het roken van een sigaret is de helft van de nicotine verdwenen en ontstaat er juist een onrustig en gespannen gevoel. Door opnieuw te roken kan men dat nare gevoel kwijtraken. Door dit effect ontstaat de verslaving en is het moeilijk met roken te stoppen. 

De risico's van roken

Roken leidt tot een verhoogd risico op hart- en vaatziekten, zoals beroerte, hartfalen of hartinfarct. Verschillende stoffen in tabak hebben schadelijke gevolgen voor de gezondheid.

Zo kunnen de kleine tabakdeeltjes leiden tot beschadigingen van de wand van bloedvaten waardoor slagaders vernauwen (stenose) en verwijden (aneurysma). Deze situaties zijn gevaarlijk en in potentie levensbedreigend.

Daarnaast ontstaat bij de verbranding van tabak koolmonoxide dat in het bloed de plaats in van zuurstof inneemt. Hierdoor wordt het zuurstoftransport naar het hart en de rest van het lichaam gehinderd met zuurstofgebrek als gevolg. Rokers merken dit door een verslechterende conditie.

Ook beschadigt koolmonoxide direct de vaatwand waardoor een stenose of aneurysma kan ontstaan.

Tenslotte wordt door roken nicotine in het bloed opgenomen. Binnen zeven seconden na het inhaleren van tabaksrook bereikt nicotine de hersenen alwaar adrenaline wordt afgegeven. Hierdoor gaat de hartslag omhoog en verkrampen de kleine bloedvaten. Zo stijgt de druk in de slagaders. Deze bloeddrukverhoging leidt tot een hoger risico op hart- en vaatziekten.

Andere nadelen van roken

Er zijn ook veel andere nadelen aan roken:

  • Rokers die elke dag roken gaan gemiddeld 10 jaar eerder dood dan niet rokers.
  • Meer risico op kanker, waaronder longkanker, keelkanker en slokdarmkanker.
  • Meer risico op emfyseem / COPD.
  • Minder energie en een slechtere conditie, waardoor rokers sneller buiten adem zijn.
  • Huid en haar worden doffer. Het haar wordt ook sneller grijs en valt eerder uit. Rokers zien er moe, ongezonder en ouder uit.
  • Tanden worden sneller geel en het tandvlees raakt eerder ontstoken.
  • Meer kans op longaandoeningen zoals astma, bronchitis en longontsteking.
  • Meer hoesten, een hese stem, vaker verkouden en meer kans op bijvoorbeeld keel- en oorontsteking.
  • Meer risico op infertiliteit (onvruchtbaarheid).
  • Vrouwelijke rokers hebben meer kans eerder in de overgang te komen.
  • Mannelijke rokers hebben meer risico op erectiestoornissen.

Voordelen van stoppen

Alle rokers hebben baat bij stoppen met roken, onafhankelijk van hoeveel of hoe lang men gerookt heeft. Eén jaar na het stoppen met roken is bijvoorbeeld de kans op een hartinfarct al twee keer zo klein. En ook daarna blijven de risico’s verminderen: na 15 jaar zijn de risico’s hetzelfde als bij iemand die nooit gerookt heeft.

Ook voor mensen in de omgeving van rokers is het prettig als zij stoppen: ook voor hen verlagen de risico’s en zij hebben geen last meer van de rook of de geur daarvan.

Stoppen met roken heeft ook direct positieve effecten:

  • Meer energie, betere conditie en een fitter gevoel.
  • De dofheid van huid en haar wordt minder en de uitstraling wordt gezonder.
  • De rookgeur verdwijnt en de adem wordt frisser.
  • Het ruiken en proeven verbeteren
  • De vergeling van de tanden vermindert.
  • Er blijft geld over dat voorheen naar tabak ging.

Veelgestelde vragen

  • Zijn er redenen voor mij om niet te stoppen met roken?

    Nee. Alle rokers hebben er baat bij te stoppen met roken. Hoe eerder u stopt, hoe beter, maar ook als u al heel lang en veel rookt gaat uw gezondheid erop vooruit als je stopt. Het kan zijn dat u iemand kent die heel oud is geworden terwijl diegene rookt, maar gemiddeld gaan rokers toch veel eerder dood, ongeveer 10 jaar eerder dan mensen die niet gerookt hebben.

    Sommige mensen zijn bang aan te komen in gewicht na het stoppen met roken. Dat is begrijpelijk, gemiddeld worden stoppers enkele kilo’s zwaarder. Maar blijven roken is veel schadelijker voor de gezondheid. Het beste is om na het stoppen niet te streng te zijn voor uzelf, maar wel te proberen gezond te eten en genoeg te bewegen.

  • Zijn elektronische sigaretten minder schadelijk?

    Elektronische sigaretten (e-sigaretten) bevatten minder giftige stoffen dan gewone sigaretten, maar zijn nog steeds schadelijk en verhogen de kans op kanker en longziekten. Omdat e-sigaretten relatief nieuw zijn is het nog onbekend wat de schade is na langdurig gebruik. Het is daarom geen goed idee te stoppen met roken door over te gaan op e-sigaretten.

  • Welke klachten krijg ik als ik stop met roken?

    Doordat u verslaafd bent geraakt aan de nicotine in tabak kan het zijn dat u na het stoppen met roken ontwenningsverschijnselen krijgt. Dat komt omdat uw lichaam in het begin nog verlangt naar de nicotine, waardoor de zin ontstaat om te roken. Klachten beginnen 2 tot 12 uur na uw laatste sigaret, zijn op het ergst na 1 tot 3 dagen en gaan meestal na 3 tot 4 weken vanzelf over.

    Veel voorkomende klachten na het stoppen zijn:

    • Onrustig gevoel, ongeduldig, concentratieproblemen
    • Sneller boos of verdrietig
    • Slapeloosheid
    • Hoofdpijn
    • Rillingen
    • Ander ontlastingspatroon, obstipatie
    • Honger

    Hoe langer u niet rookt, hoe minder de zin in een sigaret weer opspeelt.

  • Welke hulpmiddelen kan ik gebruiken bij het stoppen met roken?

    Er zijn middelen met nicotine die je kunt gebruiken om het stoppen minder moeilijk te maken, zoals:

    • pleisters
    • kauwgom
    • tabletten
    • mondspray

    Overleg met uw huisarts  wat voor ue het beste werkt. Kauwgom, tabletten en sprays neemt u op het moment dat u zin heeft om te roken. Het effect is snel en kort, en helpt om niet terug te vallen op moeilijke momenten. Soms leidt een tablet tot irritatie van de mond of de keel. Een pleister plakt u ’s ochtends op uw huid, waar de nicotine doorheen dringt. Als u gaat slapen haal je hem er weer af. Soms zorgt de pleister voor irritatie van de huid; het helpt om hem daarom elke dag op een andere plek te plakken.

    Alle middelen werken goed en u kunt er in overleg met uw huisarts ook twee tegelijk gebruiken. Het is wel belangrijk om de het gebruik af te bouwen. Advies is om naar 4 maanden mee starten met afbouwen en om dan na 2 tot 3 maanden helemaal te stoppen.