Wijst kortademigheid op hartproblemen?

young man feeling sick holding his chest pain while drinking tea living room

Bent u zwaar aan het ademen nadat u de trap bent opgelopen? Moet u ‘uitpuffen’ na het ophangen van de was? Of ervaart u in rust een tekort aan adem? Kortademigheid is vervelend en kan u belemmeren in uw dagelijkse activiteiten. Maar kan benauwdheid ook wijzen op een hartaandoening?

Ja, dat kan. Kortademigheid (ook wel dyspnoe genoemd) kan wijzen op een hartprobleem. Er zijn echter uiteenlopende aandoeningen met kortademigheid als gevolg, het hoeft niet altijd uw hart te zijn.

Er is onderzoek nodig om vast te stellen of de kortademigheid iets met uw hart te maken heeft. We raden u aan om te laten onderzoeken of een hartkwaal de oorzaak is. Uw huisarts kan u verder helpen. En als het nodig is, kijken wij mee.

Wat is het verband tussen hart- en vaatziekten en benauwdheid?
Er zijn verschillenden hartaandoeningen die kortademigheid kunnen veroorzaken. Een aantal veel voorkomende hart- en vaatziekten die benauwdheid tot gevolg kunnen hebben, zijn bijvoorbeeld:

Hartfalen: hartfalen kan leiden tot kortademigheid, vooral bij lichamelijke inspanning, maar ook bij  liggen. Het hart is niet meer goed in staat om genoeg bloed naar de longen te pompen om aan de zuurstofbehoefte van het lichaam te kunnen voldoen, met kortademigheid als gevolg.

Vernauwing van de kransvaten (coronair lijden): in dit geval is de zuurstoftoevoer naar de hartspier belemmerd. Dit leidt tot kortademigheid, vooral bij inspanning. Opvallend is hierbij, dat vrouwen vaker kortademigheid aangeven als klacht, dan de klassieke ‘druk op de borst’.

Hartritmestoornissen - sommige hartritmestoornissen (zoals boezemfibrilleren) kunnen leiden tot kortademigheid, hartkloppingen, vermoeidheid en duizeligheid.

Klepafwijkingen, zoals een vernauwde of lekkende hartklep, kunnen ook kortademigheid veroorzaken.

Kortom, er zijn verschillende hart- en vaatziekten die benauwdheid kunnen veroorzaken. Het is echter belangrijk om te weten dat kortademigheid niet altijd een symptoom is van hartproblemen. Het kan ook andere oorzaken hebben zoals longproblemen, allergieën of angst.

Als u kortademigheid ervaart, is het belangrijk om uw huisarts om advies te vragen, vooral als dit gepaard gaat met andere symptomen, zoals pijn op de borst, duizeligheid of flauwvallen. De huisarts kan dan met behulp van een elektrocardiogram (ECG of hartfilmpje) en een bloedtest (NT-proBNP) zien of er sprake is van een hart- of vaatziekte. Als het hartfilmpje of de bloedtest afwijkend zijn, dan kijkt de cardioloog met u mee. Samen kunnen we u snel meer duidelijkheid geven; dat hoeft geen traject van lange adem te zijn.