Veelbelovende behandeling voor een ontstoken hartzakje (pericarditis)

concept healthy heart red volumetric heart background ampoules with medicines

Een ontstoken hartzakje: mensen kunnen daar last van krijgen na bijvoorbeeld een infectie door het griep- of coronavirus. Houdingsafhankelijke pijn op de borst, koorts, nachtzweten en malaise kunnen onder andere het gevolg zijn. Het zal nog even duren, maar er is op dit punt goed nieuws aan de horizon: onderzoekers zijn namelijk bezig met het testen van een behandeling tegen een ontstoken hartzakje. De eerste resultaten zijn veelbelovend.

Een ontsteking van het hartzakje (pericarditis) komt veel voor na een virale infectie. Behandeling van pericarditis bestaat uit remming van de ontsteking door het ontstekingsremmende middel NSAID (onder andere aspirine en ibuprofen) en colchicine. Toch reageren sommige patiënten onvoldoende op deze behandeling en ontstaan er na verloop van tijd opnieuw klachten (recidiverende pericarditis).

Voor deze groep patiënten lijkt er nu hoop op een behandeling. Een stofje dat onderdeel is van ieders immuunsysteem (Interleukine-1) speelt namelijk een belangrijke rol bij de (recidiverende) pericarditis. Daarom werd gekeken in een onderzoek naar de werking en veiligheid van een ‘Interleukine-1 remmer’ bij patiënten met een recidiverende pericarditis, Rilonacept genaamd.

De onderzoekers voerden een gerandomiseerde studie uit, waarbij patiënten met een recidiverende pericarditis werden behandeld met placebo of met Rilonacept. Een voorwaarde voor deelname aan deze studie was; bij bloedonderzoek tekenen van een ontsteking (verhoogd CRP voor de kenners). Placebo of Rilonacept werden eenmaal per week onder de huid toegediend.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 61 patiënten met pijn die past bij pericarditis en een verhoogd CRP,  en die niet binnen een week met een reguliere behandeling klachtenvrij waren. Na behandeling hadden 2 van de 30 patiënten (7%) in de Rilonacept groep een recidief  pericarditis, vergeleken met 23 van de 31 patiënten (74%) in de placebogroep. Tijdens behandeling hadden 4 patiënten bijwerkingen van Rilonacept. Die bijwerkingen waren met name een huidreactie op de injectieplaats en infectie van de bovenste luchtwegen.

Bij patiënten met recidiverende pericarditis leidde Rilonacept dus tot een significant lager risico op recidief pericarditis dan de patiënten die de placebo toegediend kregen. We wachten natuurlijk op meer onderzoek naar deze behandeling en op registratie van dit medicijn in Nederland voor deze indicatie. Onze cardiologen volgen deze ontwikkelingen op de voet en zullen de nieuwste, effectiefste en veiligste behandelingen adviseren zodat u ervan op aan kunt dat onze zorg klopt! We houden u op de hoogte.