Tanden poetsen is goed voor je hart!

isolated image confident cheerful young brunette guy with bristle holding brush tube toothpaste brushing teeth right after awakening hygiene morning routine teeth whitening concept

Martijn Groenink is tandarts en Aernout Somsen cardioloog. Allebei zetten zij zich dagelijks in om gezondheidsproblemen bij mensen te voorkomen door onderwijs en voorlichting te geven, ieder op zijn eigen vakgebied. Maar toen Somsen in de tandartsstoel lag bij Groenink werd het idee geboren om samen een punt te maken. Een gezond gebit en een gezond hart gaan namelijk vaak hand in hand!

Een slecht gebit en vaatziekten worden vaak veroorzaakt door een chronische ontsteking. Bacteriën in de mond kunnen zorg voor ontstoken tandvlees en zelfs voor ontsteking van het kaakbeen. Vanuit de mond kunnen die bacteriën ook in de bloedstroom terecht komen, waar ze vaatwandbeschadiging (atherosclerose) kunnen veroorzaken. En zo’n vaatwandbeschadiging verhoogt de kans op een hartinfarct of een beroerte. Het spreekwoord ‘waar het hart vol van is, stroomt de mond van over’, geldt dus ook andersom…

Daarnaast zal het immuunsysteem bij een slechte mondhygiëne voortdurend strijd voeren tegen een “chronische infectie”; en dat is slecht voor hart en bloedvaten. Mensen met een hartklepprothese moeten nog meer oppassen, omdat een mondbacterie uiteindelijk kan zorgen voor een ontsteking van de kunstklep. Een nieuwe operatie kan dan noodzakelijk zijn.

Om gezond te blijven zegt de tandarts daarom: poets en flos goed, om tand-plaque en ontsteking van je tandvlees te voorkomen. En zegt de cardioloog: stop met roken, val af en beweeg meer, om vaat-plaque en ontsteking van je vaatwanden te voorkomen.

Ons advies voor gezonde tanden én een gezond hart:

• poets je tanden 2 x per dag
  • flos regelmatig
  • ga elke 6 maanden naar de tandarts of mondhygiënist
  • laat je gebitsprothese controleren zodat deze goed aansluit op het tandvlees.

Meer weten over de relatie tussen mondhygiëne en hart- en vaatziekten, en de voorlichting daarover?

Dat het schort aan deze voorlichting werd duidelijk in een Australisch onderzoek uit 2019 (BMC oral health), waarin 318 patiënten met hart- en vaatziekten werden onderzocht. Kennis omtrent het effect van goede mondhygiëne op hun hart- en vaatziekte was bekend bij slechts 50% van de patiënten.

Resultaten van een groot onderzoek dat gepubliceerd werd in 2018 (Eur J Prev Cardiol) toonden dat het verlies van gebitselementen gerelateerd is aan de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten. Dit werd toegeschreven aan gebrekkige mondhygiëne en het roken van sigaretten.

In Nederland is door de Academische Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA) in 2016 een groot onderzoek uitgevoerd, waarbij een directe relatie aangetoond werd tussen een chronische ontsteking van het tandvlees (periodontitis) en het optreden van hart- en vaatziekten. Een ernstige periodontitis verhoogt de kans op een hartinfarct, beroerte of pijn op de borst met maar liefst 60% (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27502782/).