Is er een verband tussen hart- en vaatziekten en een erectiestoornis?

tired man resting bed

Voor veel mannen is het een ongemakkelijk onderwerp, maar toch is het goed om het er over te hebben: een erectiestoornis of impotentie. 1 op de 10 mannen heeft er op een bepaald moment in het leven last van, en de kans er op neemt toe met de leeftijd.

We hebben het dan niet over een incidentele erectiestoornis als gevolg van vermoeidheid, depressie, stress of alcoholgebruik, maar over een zogenaamde erectiele dysfunctie (ED): het onvermogen om een ​​erectie te krijgen en te behouden die stevig genoeg is voor bevredigende geslachtsgemeenschap. Er is een sterk verband tussen ED en hartaandoeningen. Deze aandoeningen hebben gemeenschappelijke risicofactoren en oorzaken. Beide problemen kun je voorkomen door dezelfde preventieve maatregelen.

Omdat een erectie een gezonde bloedtoevoer naar de penis vereist, kan ED optreden als je bloedcirculatie onvoldoende is. Bij hartaandoeningen, zoals angina pectoris en een hartinfarct, is de bloedtoevoer naar de hartspier onvoldoende. Daarom kan ED een teken zijn van een (toekomstige) hartaandoeningen. Mannen met een ED kunnen er daarom baat bij hebben om op hart- en vaatziekten te worden gescreend.

Wat zijn risicofactoren voor ED en hart-en vaatziekten?
Een aantal zaken verhoogt je kans op een ED of op hart- en vaatziekten. Denk aan:

Leeftijd
Roken van sigaretten
Overmatig alcoholgebruik
Ongezonde voeding
Gebrek aan lichaamsbeweging
Overgewicht
Hypertensie (verhoogde bloeddruk)
Verhoogd cholesterol
Diabetes Mellitus (suikerziekte)
Verlaagd testosteron

Een aantal van deze risico’s kun je beperken door een gezondere levensstijl of door het gebruik van medicijnen. Dat is dus zowel goed om het risico op hart- en vaatziekten te verkleinen, maar ook om een ED te verbeteren.

Wat kan ik doen?
Gelukkig zijn er dus een aantal dingen die je kunt doen, te beginnen met je leefstijl: stoppen met roken, afvallen, meer bewegen en een gezond voedingspatroon; met veel fruit, groenten, noten, volle granen, bonen en vis.

Als je last hebt van een ED, adviseren we je om dit te bespreken met je huisarts. Soms verwijst hij of zij je, bij bepaalde klachten of een hoog risico, naar een cardioloog voor verder onderzoek. Als je er op tijd bij bent, kunnen complicaties wellicht worden voorkomen. Niet iedereen met ED heeft een verhoogde kans op het krijgen van hartproblemen aangezien ook een trauma aan de penis of psychologische of relationele factoren ED kunnen veroorzaken.