Is een veganistisch dieet goed voor je hart? Of juist niet?

fresh vegetables fruits arranged curved shaped white backdrop

Steeds meer mensen houden zich aan een vegan dieet. Veganisten houden zich aan een plantaardig eetpatroon en eten dus ook geen dingen als yoghurt, eieren, melk of honing. Wat vindt de cardioloog daarvan?

We weten dat mensen die een plantaardig- of vegan dieet volgen hebben minder last van chronische ontstekingsprocessen zoals psoriasis en reuma. Ontsteking is een natuurlijke reactie van het lichaam op beschadiging van weefsel door infectie of stress. Deze immuunreactie is goed als tijdelijke bescherming van het lichaam. Maar als een ontstekingsproces constant (chronisch) aanwezig is, zonder dat een weefsel beschadiging hiertoe aanleiding geeft, dan is er sprake van een immuunziekte.

Psoriasis en reuma zijn voorbeelden van immuunziekten en gaan gepaard met een hogere kans op een hartinfarct en een beroerte. Dit komt doordat een chronische ontsteking van het lichaam de bloedvaten kan beschadigen en op deze manier kan leiden tot vernauwing en uiteindelijk een afsluiting, met een hart- of herseninfarct tot gevolg.

Het remmen van de ontsteking bij mensen met psoriasis en reuma leidt dan ook tot een vermindering van de kans op hart- en vaatziekten. Naast ingrijpende en kostbare medicijnen is aangetoond dat een plantaardig dieet ontstekingsremmend werkt bij psoriasis en reuma. Hierdoor vermindert de algehele ontsteking in het lichaam. De huidafwijkingen worden minder bij psoriasis en de pijn, gewrichtszwelling en bewegingsbeperking verminderen bij reuma als een plantaardig dieet wordt gevolgd. Daarnaast blijven de vaten verschoond van plaque en vernauwingen en wordt de kans op een infarct of beroerte lager.

Dus een plantaardig- of vegan dieet remt de chronische ontsteking en voorkomt schade aan hart en hersenen. Nog vaak wordt het effect van gezonde voeding onderschat. Misschien toch eens dit dieet proberen? Geef het een kans, het is nog lekker ook.