Internationale Vrouwendag: aandacht voor het vrouwenhart

Vrouwenhart Internationale Vrouwendag

Hart- en vaatziekten bij vrouwen zijn lange tijd onderschat, dat komt mede doordat klachten bij vrouwen anders zijn dan bij mannen. Onze cardiologe drs. Roxana Menken vertelt u speciaal op deze Internationale Vrouwendag graag meer over het vrouwenhart.

Juist omdat de klachten van hart- en vaatziekten bij vrouwen anders zijn dan bij mannen, worden ze niet altijd herkend. De klachten worden vaak bestempeld als 'niet passend' bij een hartaandoening. Naast de bekendere klachten als pijn op de borst in rust en/of bij inspanning, kan er ook sprake zijn van onder andere kortademigheid, onbegrepen afname van de conditie, energieverlies, vermoeidheid en/of concentratieproblemen. Het is daarom extra belangrijk om te weten waar je op moet letten.

Maar dat is niet altijd makkelijk. Ook cardiologisch onderzoek geeft bij vrouwen minder nauwkeurige uitkomsten. Bij vrouwen ligt de oorzaak van de klachten vaker in de kleine kransslagaders. Deze zijn niet te onderzoeken met de standaard hartonderzoeken zoals het afbeelden van de kransslagaders met behulp van een CT-scan of een gewone hartkatheterisatie. Speciale metingen tijdens een hartkatheterisatie kunnen gelukkig wel uitwijzen of er problemen zijn in de kleine kransslagaders of dat er sprake is van vaatspasme (verkramping van de kransslagaders).

Naast de klassieke risicofactoren voor hart- en vaatziekten (zoals roken, overgewicht, hoge bloeddruk) zijn er ook een aantal ‘vrouwspecifieke’ risicofactoren zoals migraine, gecompliceerde zwangerschap (miskraam of  een hoge bloeddruk en suikerziekte tijdens de zwangerschap), vroege overgang en reumatische aandoeningen.

Bij Cardiologie Centra Nederland werken cardiologen met speciale aandacht voor- en kennis van hart- en vaatziekten bij vrouwen. Tevens kunnen zij een passende behandeling adviseren die als doel heeft, het verminderen van klachten en het verbeteren van de conditie. Naast een medicamenteuze behandeling zijn levensstijladviezen ook belangrijk, zoals stoppen met roken, meer lichaamsbeweging, verminderen van het gewicht en het leren omgaan met stress.

Tevens doen de cardiologen van CCN mee aan wetenschappelijk onderzoek, in samenwerking met universitaire ziekenhuizen,  om de diagnostiek en behandeling van hart- en vaatziekten  bij vrouwen te verbeteren. Zo zetten wij ons in om de klachten wél te herkennen en met een adequate behandeling vrouwen de beste zorg te bieden. Op deze Internationale Vrouwendag geven wij het vrouwenhart dan ook graag speciale aandacht. Dat doen wij zeker niet alleen vandaag maar elke dag opnieuw. Dat verdienen vrouwen. Nu én in de toekomst.