085 – 303 86 20

Onze COVID-19 maatregelen

Hoeveel stappen per dag is genoeg? 

hands tying trainers shoelaces autumn pave

Vraag iemand hoeveel stappen er dagelijks gezet moeten worden om fit en gezond te blijven en het antwoord luidt steevast: 10.000. Sinds lange tijd behoort het behalen van dit aantal stappen dan ook tot een gezondheidsdoel van vele mensen. Maar is dat terecht?  

Het aantal van 10.000 stappen is niet op wetenschappelijk onderzoek gebaseerd en is daarmee misschien niet zo waardevol als wordt gedacht. Recente studie laat zien dat men met minder stappen al een gezondere leefstijl kan bereiken. Uit onderzoek, dat gepubliceerd is in het tijdschrift Nature, blijkt dat het dagelijks lopen van 8.200 stappen verbonden is aan een lagere kans op het ontwikkelen van bepaalde aandoeningen en chronische ziekten.

Dit onderzoek maakte gebruik van de gegevens van 6.042 mensen (tussen de 41 tot 67 jaar) die minstens 10 uur per dag een FitBit droegen. De gegevens van de deelnemers werden gedurende vier jaar bestudeerd met behulp van elektronische patiëntendossiers van Fitbit-apparaten.

En wat blijkt? Elke dag tussen de 8.000 en 9.000 stappen zetten, resulteerde in een lager risico op diabetes en hypertensie. Dat risico nam niet verder af bij mensen die meer dan 9.000 stappen per dag zetten.

Een ander onderzoek van Harvard Medical School toonde aan dat een dagelijkse wandeling van 21 minuten het risico op hart- en vaatziekten met 30% verlaagt. Dit komt overeen met 2000 stappen bij een matige wandelsnelheid.

Heeft u dan al die tijd te veel stappen gezet? Het onderzoek gaf ook aan dat het dagelijks zetten van 8.200 stappen resulteerde in een lagere kans op obesitas, maag-slokdarm bezwaren (zuurbranden), slaapapneu en depressie. Het risico op deze problemen werd echter wél steeds kleiner naarmate mensen meer stappen zetten. Dus eerlijk is eerlijk, het adagium blijft: hoe meer stappen, hoe beter dit voor u is.

Toch bereikt u een verbetering van uw gezondheid en levensverwachting bij een lager aantal stappen dan u altijd is voorgehouden. Dit kan belangrijk zijn voor alle mensen die alleen bij het idee aan 10.000 stappen te moeten zetten de handdoek al in de ring gooien. Voor de meeste mensen is het dagelijks behalen van de 10.000 stappen immers een flinke uitdaging.

Laat u dus niet ontmoedigen en zet die eerste stap. Want elke stap is er eentje en van het één komt het ander. Dus zoals reeds werd gezongen in 1957: “De paden op, de lanen in, vooruit met flinke pas, met stralend oog en blijde zin!”

Hop hop, aan de wandel dus.