Fijnstof en verloren levensjaren

romantic heart cloud abstract blue sky cloud

U heeft waarschijnlijk wel gehoord dat fijnstof schadelijk kan zijn voor uw gezondheid. Dit blijkt ook uit een recent onderzoek uitgevoerd in Californië (USA). Het laat zien dat langdurige blootstelling aan fijnstof verbonden is aan een hoger risico op een hartinfarct en overlijden ten gevolge van hart- en vaatziekten. Maar hoe zit het nou precies met fijnstof?

Fijnstof is een vorm van luchtvervuiling die bestaat uit kleine deeltjes, met een diameter van minder dan 10 micrometer, die in de lucht zweven en die zo klein zijn dat ze diep in de longen kunnen doordringen. Fijnstof kan afkomstig zijn van verbrandingsprocessen, zoals uitlaatgassen van voertuigen en industrie, maar ook van natuurlijke bronnen, zoals stuifmeel en stof.

Het is bekend dat blootstelling aan fijnstof schadelijk kan zijn voor de gezondheid. Het kan het hart- en vaatstelsel aantasten doordat het de binnenwand van de bloedvaten beschadigt. Hierdoor kunnen ontstekingen ontstaan en kan de doorbloeding worden verminderd. Dit verhoogd het risico op hart- en vaatziekten, zoals een hartinfarct, beroerte, hartritmestoornis en een verhoogde bloeddruk.

Daarnaast kan fijnstof ook indirecte effecten hebben op het hart- en vaatstelsel, bijvoorbeeld door luchtwegaandoeningen te veroorzaken of te verergeren. Aandoeningen, zoals astma en chronische bronchitis, kunnen ook weer bijdragen aan een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.

Een recente studie toonde aan dat in Californië (USA) een langdurige blootstelling aan fijnstof geassocieerd is met een verhoogd risico op een hartinfarct en overlijden ten gevolge van hart- en vaatziekten. Een bevestiging van de schadelijkheid van luchtvervuiling en een signaal naar de politiek om meer in te zetten op schonere lucht door wet- en regelgeving.

Kortom, fijnstof kan een schadelijk effect hebben op het hart en de bloedvaten en kan gezonde levensjaren kosten. Het is daarom belangrijk om blootstelling aan fijnstof zoveel mogelijk te beperken om uw gezondheid te beschermen. Blijft u bij smog binnen en sluit de deuren, vermijd het gebruik van houtvuur en kaarsen. Daarnaast blijf -zoveel als kan- weg van plaatsen met een slechte luchtkwaliteit (zoals drukke wegen). U kunt een kaart van de luchtkwaliteit op iedere plaats in Nederland bekijken via de site van het Longfonds.

Schone lucht is veel waard. Het levert gezonde levensjaren op; iets waar we ons vanuit Cardiologie Centra Nederland dagelijks voor inzetten.