085 – 303 86 20

Onze COVID-19 maatregelen

Eet avocado’s en voorkom een hartinfarct

two halves fresh avocado isolated white

Dat uw leefstijl en voeding een grote invloed kan hebben op uw hart en vaten wist u waarschijnlijk al. Maar sommige groente- en fruitsoorten hebben een uitzonderlijk gunstig effect op uw gezondheid. Uit onderzoek blijkt dat avocado’s hier een goed voorbeeld van zijn.

Avocado’s zijn razend populair in Europa en de vraag groeit al jaren. Nu.nl meldt dat we steeds meer avocado’s nuttigen, al eet 60% van de Nederlandse huishoudens ze nooit. Dat is voor de gezondheid van uw hart- en vaten een gemiste kans, want recent werd in twee onderzoeken aangetoond dat avocado’s uw risico op hart- en vaatziekten aanzienlijk verlagen.

Hoe werkt dat? Dat wilden de onderzoekers van Harvard T.H. Chan School of Public Health ook graag weten. Eerder werd al ontdekt dat avocado’s je goede HDL-cholesterol verhogen. Dat is mooi, want dit beschermt tegen hart- en vaatziekten. Dit heeft de onderzoekers ertoe gebracht om, in een prospectief onderzoek, het verband tussen het eten van avocado en het risico op hartproblemen te bestuderen. 

Hart- en vaatziekten (hartinfarct en beroerte) zijn wereldwijd de belangrijkste doodsoorzaak. Maar wat kunnen avocado’s daarin betekenen? Avocado’s zijn in theorie gezond aangezien deze een grote hoeveelheid (71%) enkelvoudig onverzadigde vetzuren bevatten en daarmee het cholesterolprofiel verbeteren. Ook is aangetoond dat avocado-consumptie verboden is aan een verminderd risico op het metabool syndroom, een verzameling van klachten rondom de stofwisseling vaak veroorzaakt door een combinatie van een verhoogd cholesterolgehalte, hoge bloeddruk, overgewicht en een hoge bloedsuikerspiegel.

Tijdens deze nieuwe studie onderzochten de onderzoekers van Harvard het verband tussen de mate van avocado-inname en de cardiovasculaire uitkomsten. De gegevens werden gebruikt uit twee prospectieve cohortonderzoeken die respectievelijk in de jaren 70 en 80 werden gestart. Nadat er aanpassingen waren gemaakt voor voedings- en levensstijlfactoren, werden personen met een hogere avocado-inname (> twee keer per week), vergeleken met degenen die geen avocado’s aten. Wat bleek? Vervang elke dag een halve portie margarine, ei, yoghurt, boter, kaas of vleeswaren door eenzelfde hoeveelheid avocado en u verlaagt uw risico op een hartinfarct met 16 tot 22%. Dus; One avocado a day, keeps the doctor away.

Bent u geen liefhebber van avocado’s? Lees hier dat ook noten bijdragen om een hartinfarct te voorkomen.  

U kunt hier meer vinden over het genoemde onderzoek

Tot slot, is een avocado groente of fruit? Een veelgestelde vraag... Het antwoord is een beetje van beide; het is een ‘vruchtgroente’. De avocado is botanisch gezien een vrucht, maar avocado’s worden toch tot groente gerekend omdat we ze vaak als groente eten. De avocado staat hierin niet alleen, dit geldt bijvoorbeeld ook voor paprika’s tomaten en courgettes.