Een gebroken hart, bestaat het echt?

depressed sadness man despair sitting

“Mijn hart is gebroken.” Na een verbroken relatie of het verlies van een geliefde omschrijven mensen hun verdriet vaak zo. In de meeste gevallen heelt de tijd veel wonden. Maar sommige mensen met een gebroken hart komen bij de cardioloog terecht. Het is een ziekte die mensen die raakt die verder vaak gezond zijn. Als cardiologen kunnen we een beetje troost bieden, maar kunnen we vooral ook op andere manieren dit ‘gebroken hart syndroom’ behandelen.

Het ‘gebroken hart syndroom’ is een (zeldzame) vorm van acuut hartfalen door een vermindering van de pompfunctie van het hart. De officiële benaming van het syndroom is Tako-Tsubo cardiomyopathie, genoemd naar een Japanse ronde pot met brede bodem en smalle hals, die gebruikt wordt om inktvissen te vangen. Bij een echo van het hart lijkt de linkerhartkamer namelijk op een dergelijke pot.

Het syndroom komt vaker voor bij vrouwen en vooral na de menopauze. Maar het is dus ook bekend dat het voorkomt bij mensen met een geschiedenis van psychische stress of trauma, bijvoorbeeld door het verlies van een geliefde, een relatiebreuk, financiële problemen, een ernstige ziekte, of een ongeval.

Neurologische aandoeningen kunnen eveneens leiden tot een verhoogd risico op Tako-Tsubo cardiomyopathie; denk bijvoorbeeld aan epilepsie, migraine, of beroertes. Verder kunnen ook het gebruik van bepaalde geneesmiddelen, zoals epinefrine (dat wordt gebruikt bij de behandeling van astma) of allergische reacties, bijdragen aan een verhoogd risico. Mensen die een Tako-Tsubo cardiomyopathie krijgen, hebben over het algemeen geen voorgeschiedenis van hartaandoeningen en zijn verder gezond.

Stress de oorzaak?

We weten nog niet precies hoe een Tako-Tsubo-cardiomyopathie kan ontstaan, maar onderzoekers denken dat het zou kunnen liggen aan de interactie tussen stresshormonen (het neurohormonale systeem) en het hart. Eén theorie is dat Tako-Tsubo-cardiomyopathie wordt veroorzaakt door een overmatige stimulatie van het zogenaamde ‘sympathische autonome zenuwstelsel’. Dit stelsel zorgt voor stress bij een "vecht-of-vlucht"-situatie. Dit leidt tot een verhoogde afgifte van adrenaline en andere stresshormonen, die op hun beurt kunnen leiden tot een tijdelijke verstoring van de bloedtoevoer naar het hart en sterke schommelingen in de bloeddruk. Dit resulteert dan weer in een verminderde pompfunctie. Een andere theorie is dat Tako-Tsubo cardiomyopathie kan worden veroorzaakt door een ontstekingsreactie of een abnormale immuunrespons op stress.

Behandeling

Gelukkig is er vaak iets aan te doen. De behandeling van deze aandoening bestaat uit ondersteuning van de pompfunctie van het hart met medicijnen. Vaak treedt dan herstel op van de pompfunctie. Over het algemeen is de prognose voor patiënten gunstig en de kans op herhaling gelukkig laag. Toch is het belangrijk dat mensen die deze aandoening hebben gehad, begeleid worden in het beter omgaan met stress.

Ook voor zeldzame en complexe aandoeningen, zoals het ‘gebroken hart syndroom’, beschikken we bij CCN over cardiologen met specifieke expertise. We steken u graag een hart onder de riem.