Dankzij slimme technologische oplossingen kun je steeds meer zorg op afstand regelen. Thuis op de bank. Lees in het artikel het stuk over 'hartzorg op afstand' geschreven over onze cardioloog Aernout Somsen.
Het is voor veel patiënten met een chronische aandoening herkenbaar: als ze voor controle bij hun specialist komen, hebben ze weinig bijzonders te melden. Op andere momenten, als ze met klachten graag snel hun dokter willen spreken, blijkt het plannen van een afspraak lastig. Dat moet anders en beter kunnen, dachten de oprichters van Cardiologie Centra Nederland (CCN), een keten van twaalf zelfstandige behandelcentra voor hart- en vaatziekten.
Zo kwamen ze twee jaar geleden op het idee van HartWacht, een vorm van telemonitoring waarbij patiënten met behulp van speciale apparatuur thuis onder andere hun hartslag, -ritme en bloeddruk meten. “Die gegevens sturen ze op gezette tijden via een app op hun telefoon naar ons,” vertelt cardioloog Aernout Somsen, medeoprichter van CCN. “Zijn de waarden afwijkend, dan neemt ons HartWachtteam contact op met de patiënt. Zo nodig kunnen we medicatie aanpassen of een afspraak maken. Ook videocontact met een hartverpleegkundige of cardioloog is mogelijk.” Inmiddels doen er zo’n 1.500 patiënten mee aan HartWacht.
“Niet alleen jonge patiënten, óók veel zeventigplussers,” benadrukt Somsen. Zij zijn heel tevreden, want daarmee is hun zorgverlener (digitaal) altijd in de buurt. Maar er zijn meer voordelen, aldus de cardioloog. “Omdat we extra gegevens hebben over de conditie van patiënten kunnen we nog betere zorg op maat bieden. Verder blijken patiënten onze adviezen over medicijngebruik en leefstijl nauwgezetter op te volgen. Ze zien daarvan zelf immers meteen het resultaat in hun meetwaarden. En omdat het niet langer nodig is om voor controleafspraken naar de cardioloog te gaan, besparen we met HartWacht nog geld ook.”
Lees hier het artikel!
Bron: Margriet
Illustrator: Claudi Kessels
Auteur: Marte van Santen