Bewegen

In de huidige westerse wereld bewegen we steeds minder. De meeste mensen hebben een zittend beroep en we doen steeds meer met de auto, scooter of elektrische fiets. Dit gebrek aan beweging is de basis voor veel ziekten, onder andere hart- en vaatziekten.

De voordelen van bewegen

Bewegen is goed voor het hart en de bloedvaten. Het zorgt voor een lagere bloeddruk en een betere verhouding tussen goed en slecht cholesterol. Voldoende beweging vermindert daardoor de kans op hart- en vaatziekten.

Ook zorgt bewegen voor veel mensen voor een fit en energiek gevoel en betere slaap. Samen met gezonde voeding zorgt het ervoor dat het makkelijker is om op gewicht te blijven.

Hoeveel bewegen?

Voor elke specifieke situatie geldt een specifiek advies, maar in het algemeen adviseert de Gezondheidsraad volwassenen om elke week minimaal 2,5 uur per week matig intensief te bewegen.

Bij matig intensief bewegen gaat de ademhaling en hartslag omhoog, zoals bijvoorbeeld bij wandelen, fietsen, (rustig) zwemmen, fitness of volleybal. Ook huishoudelijke klusjes zoals ramen wassen of in de tuin werken vallen hieronder.

Het is goed om een bewegingsvorm te kiezen die goed aansluit op de persoonlijke omstandigheden en interesse. Dat maakt het makkelijker en leuker om structureel vol te houden. Het kan bijvoorbeeld helpen lid te worden van een sportclub of juist beweging zelf te organiseren.

Op de website van de Hartstichting staat een test waarmee kan worden bepaald wat voor  'type beweger' u bent.

Tip

Er zijn apps en apparaten die uw dagelijkse beweging registreren. Dat zijn bijvoorbeeld stappentellers of slimme horloges die afstand, tijd en soms ook hartslag bijhouden. Zo krijgt u een goed beeld van uw dagelijkse activiteiten.