Hart- en vaatziekten

Veel voorkomende hart- en vaatziekten

• Hartfalen
  • Angina pectoris
  • Hartritmestoornissen
  • Hartinfarct
  • Hartklepaandoening

Hartfalen

Bij hartfalen is de pompwerking van het hart niet optimaal. Daardoor wordt onvoldoende bloed door het lichaam gepompt en krijgen sommige delen van het lichaam af en toe te weinig bloed en dus te weinig zuurstof. Hierdoor kunnen diverse klachten ontstaan, zoals:.- Vermoeidheid.- Kortademigheid.- Vocht vasthouden.- Verminderde eetlust.- ’s Nachts vaker moeten plassen.- Koude handen en voeten

Angina Pectoris (pijn op de borst)

Bij angina pectoris zijn de kransslagaders vernauwd, waardoor het hart niet genoeg zuurstof krijgt. Vooral bij lichamelijke inspanning of emotionele stress kan dit leiden tot problemen. Het hart krijgt dan minder zuurstof aangevoerd dan het nodig heeft.

Klachten die hierdoor kunnen ontstaan zijn onder andere:.

• Pijn op de borst.
  • Vermoeidheid bij inspanning

Een aanval duurt meestal enkele minuten en gaat vaak met rust weer over.

Er zijn twee soorten angina pectoris, namelijk de stabiele en de onstabiele vorm.

• Stabiele angina pectoris wordt voornamelijk veroorzaakt door lichamelijke inspanning of emotionele stress..
  • Onstabiele angina pectoris kan ook optreden in rust of tijdens het slapen. Deze vorm is veel ernstiger, omdat het een voorbode kan zijn van een hartinfarct.

Hartritmestoornissen

Er is sprake van een hartritmestoornis als het aantal hartslagen per minuut veel hoger of lager is dan gemiddeld. Of als de boezems en de kamers niet in de juiste volgorde samentrekken. Sommige mensen hebben last van hartritmestoornissen zonder hier iets van te merken. Andere mensen kunnen juist ernstige klachten hebben.

Klachten die veel voorkomen bij hartritmestoornissen zijn:.

• Hartkloppingen of een bonzend hart.
  • Benauwdheid
  • Pijn op de borst
  • Duizeligheid
  • Misselijkheid
  • Flauwvallen
  • Angst
  • Hyperventilatie

Hartinfarct

Een hartinfarct is bijna altijd het gevolg van het plotseling verstopt raken van een van de kransslagaders van het hart. Door deze verstopping krijgt een deel van de hartspier geen zuurstof meer. Dit deel kan daardoor niet goed meer samentrekken en sterft geleidelijk af. De ernst van een infarct hangt af van de grootte van het afgestorven deel van de hartspier en op welke plaats in het hart het gebeurt.

Klachten die veel voorkomen bij een hartinfarct zijn:

• Beklemmende pijn op de borst, vaak uitstralend naar de onderkaak en de linkerarm
  • Misselijkheid
  • Angst
  • Flauwvallen
  • Hevig transpireren
  • Bleke huid

Hartklepaandoening

Bij een hartklepaandoening functioneert een hartklep minder goed. De klep kan vernauwd zijn of gaan lekken. Het hart moet veel fanatieker pompen om het bloed door de klep heen te pompen. Het hart kan hierdoor beschadigd raken. .Klachten die door een hartklepaandoening kunnen ontstaan zijn.

• Onregelmatige hartslag
  • Vermoeidheid