Gezien de aard van onze zorgverlening en de duur van de behandelrelatie, werkt de invulling van de patiëntenraad volgens de Wet medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ) bij ons iets anders. Wij vinden de mening van onze patiënten erg belangrijk en geven dan ook zo goed mogelijk invulling aan de patiëntenraad passend binnen de wettelijke vereisten van de WMCZ.
Wij gaan als volgt te werk:
- Wij stellen een patiëntenraad in op eerste afroep, waarvoor een reglement in concept klaar ligt die voldoet aan de gestelde eisen van de WMCZ;
- Wij vergroten de patiëntenparticipatie door:
- Het instellen van een patiëntenpanel. Het panel zal gevraagd worden mee te denken over ontwikkelingen rond het zorgaanbod en de dienstverlening, door middel van online vragenlijsten en fysieke bijeenkomsten;
- Het patiënttevredenheidsonderzoek (PTO). Het PTO is een belangrijke manier om de wensen en meningen van de patiënten en hun vertegenwoordigers te inventariseren;
- Patiënten worden uitgenodigd om onze cardiologen te beoordelen via ZorgKaart Nederland.
- Wat laten de bevoegdheden uit hoofde van de WMCZ zoveel mogelijk toekomen aan een 'patiëntenraad in oprichting'.